Belysning till fordonet en livsstil

Mode och livsstil handlar inte bara om kläder och design utan för en del män handlar det också om vilken bil man kör eller vilka extraljus man använder på bilen, speciellt i de norra delarna av Sverige. När jag befann mig uppe i Norrland så lade jag märke till alla förare som hade stora bökiga extraljus lampor monterade vid grillen av sina pickup fordon. Man fick en känsla av att man nästan befann sig i USA snarare än Svearike. Extraljus har blivit lite av en status symbol i vissa kretsar, ju större lampo desto bättre.

LED extraljus i Norrbotten

Stora led extraljus dominerar på vägarna uppe i Norrbotten. Här pratar vi inte så mycket om hur effektiva lamporna är utan här är det storlek som går före allt. Normalt sätt så brukar extraljusen fungera som ett komplement till bilens övriga belysning men i Norrbotten är det vanligt att man monterar på 5-10 st extraljus på större pickup fordon. Man kan tycka vad man vill om detta men det ser ganska imponerande ut när man ser en bil med ett superstarkt vitt sken vråla förbi i snön. Tyvärr är det inte alltid så användbart i många andra delar av landet då man ofta får sätta på och stänga av extraljusen vid mötande trafik. Uppe i Norrbotten och glesbygden så är det inte lika vanligt med mötande trafik vid varje minut.

Är LED ramp bättre?

I de södra delarna av landet har det blivit mer populärt med en led ramp istället. Ramperna är lättare att montera och sticker inte ut lika mycket som destora bökiga extraljusen. Vad som är bäst är svårt att säga då det är en högstsubjektiv fråga. En led ramp kan vara bättre i de fall man inte prioriterar avståndet på ljuset lika mycket utan endast vill ha lite mer ljus framför bilen. Det är inte lika trendligt och imponerande med en led ramp, speciellt inte om man bori Norr men kan vara minst lika effektivt.

26 okt 2016